Havreformar med lime- och kolafyllning

På något underligt sätt så börjar det bli tomt på kakor i vår frys. De har getts bort lite och sen någon gofika då och då blir det gärna under sommaren. Inget jag har något emot då jag mer än gärna fyller på den igen.


Fick med smakboxen i juni både limecurd och karamelliserad mjölk. Tog inspiration från ett recept på en kaka jag gjorde för något år sen. Kola och lime är gott ihop så de fick bli del av ett provbak. För att få ett ”tak” över kakan så tog jag vit choklad som även det är gott tillsammans med lime. Den lite sura limen passar bra med den söta kolan och vita chokladen. Ät kakan som den är eller servera med en klick grädde/glass.

Havreformar med lime- och kolafyllning

1 dl mixade havregryn

1 dl vetemjöl

2 msk socker

75 g smör

0,5 ägg

ca 100-120 g Limecurd

1/3 burk karamelliserad mjölk

0,5 dl grädde

100 g vit choklad

Arbeta ihop havregryn, mjöl, socker, smör och ägg till en deg, går bra med matberedare eller med händerna. Linda in degen i plastfolie och låt den ligga kallt i kylskåpet i 1 timme. Ugn 200 grader. Dela degen i 12 delar och tryck ut den i folieformar.


Grädda i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter. Låt dem kallna helt. Klicka i en klick limecurd (blanda ev. i lite limesaft i den om man inte gör den själv) i botten och bred ut, bred sedan ut en klick karamelliserad mjölk ovanpå limecurden.


Ställ in i kylen. Värm grädde och choklad i en skål över vattenbad tills chokladen smält helt. Låt den svalna och bred sedan på den på kakorna.


Ställ i kylen tills den kallnat helt.

Förvara i kylen eller frys ner dem.

Publicerad av annashemmabak

Heter Anna och bor i centrala Mora, Dalarna. Bakning är mitt stora intresse och sätter på mig bakförklädet flera gånger i veckan för både brödbak och olika bakverk. Det bästa är att få experimentera i köket för att hitta nya recept och smakkombinationer och sen efter det få bjuda den min närhet på resultaten. Instagramkonto: annashemmabak

Lämna en kommentar