Ploppkakor med pistage

Kika in i frysen igår då jag var lite gott sugen efter tapetseringen sv sista väggen i gästrummet var klar. Upptäckte då att det var ganska tomt i frysen. Gett bort en hel del på slutet och inte fyllt på i samma takt. Så när maten var klar så kikade vi efter något gott att baka på och när Bolibompa började så tog vi med oss pistagenötterna upp och börja skala. När lillkillen sen snabbt slocknade så tog jag och grädda kakor.

Dessa kakor innehöll förra gången vit choklad och jordnötter. Denna gång fick det bli pistagenötter och Plopps nya smak salta caramel som jag fick med i förra smakboxen och lyckats hålla mig från att öppna och äta upp. Gillar vanlig plopp och denna var till och med snäppet bättre. Bara jag som är hemma och vaken så jag fick bli enväldig jury och den fick absolut godkänt tillsammans med tekoppen framför en måndagsfilm.

Ploppkakor med pistage

225 g smör/margarin, rumsvarmt

1,75 dl socker

1 äggula

4 dl mjöl

2 tsk vaniljsocker

1 nypa salt

ca 75 g pistagenötter (vikt när de är skalade)

80 g Plopp salty caramel (eller vanlig)

Ugn 190 grader. Lägg ploppen i frysen medan pistagenötterna skalas. Det blir lättare att hacka ploppen då.

Hacka sen både pistagenötterna och ploppen grovt. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggulan. Rör ner mjöl, vaniljsocker och salt och knåda ihop det till en deg.

Ha till sist i nötterna och ploppen och blanda ihop ordentligt. Dela degen i 20-25 delar och rulla till bollar. Lägg dem ganska glest på bakplåtspappersklädda plåtar och grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter tills de fått lite gyllenbrun färg.

Låt dem svalna 5 minuter på plåten innan de får kallna på galler.

Publicerad av annashemmabak

Heter Anna och bor i centrala Mora, Dalarna. Bakning är mitt stora intresse och sätter på mig bakförklädet flera gånger i veckan för både brödbak och olika bakverk. Det bästa är att få experimentera i köket för att hitta nya recept och smakkombinationer och sen efter det få bjuda den min närhet på resultaten. Instagramkonto: annashemmabak

Lämna en kommentar