Kesofrallor och Inbakad schweizernötkaka med hasselnötter

Idag har det blivit brödbak och kakbak som båda fick följa med bort till lördagsfikat. Blev Kesofrallor, lätt och gott och sen fanns det ganska mycket keso hemma. Kakbaket blev en variant av Mördegsinbakad mjölkchoklad (recept från lindasbakskola.se) som jag ett tag tänkt att jag skulle prova. Min variant blev med schweizernöt, hasselnötskräm och hasselnötter och blev riktigt god.

Här kommer först receptet på Kesofrallorna och sen beskrivning hur jag gjorde min variant av den Mördegsinbakade mjölkchoklad.

Kesofrallor

50 g jäst

5 dl fingervarmt vatten/mjölk

1 msk honung

2 tsk salt

250 g keso (helst proteinkeso)

1 dl lantbrödsmjöl

1 dl rågsikt

10 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet/mjölken. Blanda i honung, salt och keso. Ha i allt mjöl och rör ihop till en deg. Den blir ganska lös, den ska bli det så ha inte i mer mjöl än vad som står i receptet. Jäs under bakduk 1 timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord.

Vik in alla kanter till mitten.

Dela degen i 12 delar och dra isär dem lite så de blir lite bredare, men knåda de inte. Lägg bröden på två bakplåtspappersklädda plåtar.

Jäs i ytterligare 1 timme under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda frallorna i ca 12-15 minuter.


Inbakad schweizernötkaka med hasselnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka hasselnötter. Gör mördegsreceptet från grundreceptet (recept här).

När degen är utkavlade så bred på hasselnötskräm/nutella på det område som schweizernötschokladkakan kommer ligga på.

Lägg schweizernöten ovanpå hasselnötskrämen. Fläta mördegen på det sätt som står i grundreceptet.

Strö över hackade hasselnötter och tryck fast dem lite. Grädda i ca 22-25 minuter mitt i ugnen.

Publicerad av annashemmabak

Heter Anna och bor i centrala Mora, Dalarna. Bakning är mitt stora intresse och sätter på mig bakförklädet flera gånger i veckan för både brödbak och olika bakverk. Det bästa är att få experimentera i köket för att hitta nya recept och smakkombinationer och sen efter det få bjuda den min närhet på resultaten. Instagramkonto: annashemmabak

Lämna en kommentar