Regnväder ute – Pistage- och vaniljlängd inne

Idag kan man verkligen säga att vädret vart omväxlande. Vi har sprungit in från åska och spöregn till att återigen se solen och trippat ut i gräset. När regnet kom första gången var vi på ranchen så då fick vi springa av och ta bilen hem. Enligt appen så skulle regnet var mer ihållande så då tog vi tag i bulldegen.


Pistage är, enligt mig, en av de godaste smakerna tillsammans saffran. En annan är vanilj vilken jag oftast använder när gör jag saffransbullar med fyllning. Har dock aldrig provat och sett hur endast dessa smaker går ihop utan den gula kryddan. Tillsammans blev det en ny god bullfyllningskombo som även kommer användas i ”vanliga” bullar. En ivrig liten kille skulle skala pistagenötter men efter att ha tagit en nästan stängd gick han över till att äta de skalade. Som tur hade jag köpt många så det räckte både till fyllningen och honom, blev många absolut sista.


Pistage- och vaniljlängd

Deg:

150 g margarin

1 ägg

1 krm salt

2 msk socker

25 g jäst

1,5 dl ljummen mjölk

1 tsk kardemumma

6 dl vetemjöl

Fyllning: 

1,5 dl pistagenötter

1 msk vaniljsocker

75 g smör

2 msk socker

Pensling:

1 ägg

Pärlsocker
Rör margarinet mjukt och blanda sedan i ägg, salt och socker. Rör ut jästen i lite av mjölken och blanda i den med. Tillsätt sedan mjölken som är kvar, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta ihop allt till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Mixa eller mal pistagenötterna och rör ihop det med resten av fyllningsingredienserna till en bredbar smet.
Ta upp degen på ett lätt mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangel 30×40 cm. Vik ihop den i tre delar, kavla ut igen och vik ihop den på samma sätt ytterligare en gång.


Dela den nu i två lika stora delar. Kavla ut varje del till en rektangel 25×30 cm. Bre ut fyllningen på ena kanten på längden, så att en tredjedel av rektangeln täcks. Vik över delen med fyllning mot mitten och sedan även andra kanten mot mitten.


Lägg längden med skarven nedåt på bakplåtspappersklädd plåt. Gör likadant med andra degdelen. (Jo man kan även bre på fyllningen på mittendelen av rektangeln men det kom jag på sen). Låt jäsa under bakduk i 1,5 timme.


Sätt ugnen på 200 grader. Pensla längderna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.


Låt svalna på galler. Går jättebra att frysa in.

Publicerad av annashemmabak

Heter Anna och bor i centrala Mora, Dalarna. Bakning är mitt stora intresse och sätter på mig bakförklädet flera gånger i veckan för både brödbak och olika bakverk. Det bästa är att få experimentera i köket för att hitta nya recept och smakkombinationer och sen efter det få bjuda den min närhet på resultaten. Instagramkonto: annashemmabak

Lämna en kommentar